Vem är du?


Ett väldigt bra test. Jag gjorde det och jag känner verkligen igen mig i mitt resultat!

Gör testet så får du själv se :)

Test: Styr du med hjärta eller hjärna?

Testa om hjärnan eller hjärtat är ditt främsta styrmedel i karriären.

Karriär

1. Litar du på din intuition när du arbetar?

A)     Ja absolut jag är mycket intuitiv.

B)      Nej absolut inte det är bara flum.

C)     Ja i vissa fall ifall där jag tycker det är rimligt

 

2. Är det någon du jobbat med som har anklagat dig för att vara lite tråkig och fantasilös någon gång?

a)       Nej det aldrig hänt.

b)       Ja det har hänt någon gång.

c)       Nja kan hända men inget som jag specifikt lagt på minnet.

 

3. Vad tycker du om människor som är logiska och realistiska som du möter i jobbsammanhang?

A) Dom är rätt trista om jag får vara ärlig.

B) Jag tycker det är helt rätt att inte ”leva i det blå”.

C) Jag uppskattar och tror att jag kan lära mig något av alla människotyper

 

 

4. När du skall ta ett viktiga jobbbeslut hur gör du då?

a) Jag går mest på hur det känns i magen

b) Jag sätter mig ner och skriver listor på för och nackdelar med dom olika alternativen.

c) Det är lite olika, ibland går jag mer på känn och ibland kanske jag söker mer fakta   eller bollar frågan med någon jag litar på

 

5. Har du någon gång gjort något i ”stundens hetta” på ditt jobb som du bittert ångrat efteråt?

A) Japp, tyvärr många gånger och jag lär mig sällan av mina misstag

B) Nej det har nästan aldrig hänt, jag håller oftast ”huvudet kallt” i de flesta situationer

C) Ja det har hänt någon gång men andra gånger har jag lyckats avstyra i tid innan saker och ting gått överstyr. Jag drar lärdomar när det blir fel.

 

6. När du en gång valde ditt jobb/utbildning hur gjorde du då?

A) Jag valde det för att det verkade kul och utvecklande

B) Jag valde det för att jag trodde att jag det skulle ge mig ett tryggt jobb med stabil inkomst

C) Jag både tänkte och kände efter så det skulle bli rätt

 

7. Om du kommer in i en arbetsgrupp där det är väldigt dålig stämning hur reagerar du då?

A) Jag tar väldigt illa vid mig och mår dåligt när det finns konflikter som ligger och pyr

B) Jag bryr mig inte speciellt mycket om andra, jag skakar sådant av mig och sköter mitt

C) Visst bryr jag mig men oftast inte så mycket att det stör mig och skulle det störa mig så letar jag efter lösningar

 

8. Skulle du själv eller andra i ditt jobbteam beskriva dig själv som känslig?

A)     Jag visst är jag det och det är något som andra också ofta märker och ibland stör sig på

B)      Nej jag är inte så känslig och tror heller inte att jag uppfattas så

C)     Nja jag kan nog vara lite känslig ibland men ofta har jag bra balans i livet så det påverkar inte mitt liv eller min omgivning i någon större utsträckning.

 

9. Vilka ord beskriver dig bäst i jobbsammanhang?

a) Extrovert och utåtriktad

B) Introvert och lite mer återhållsam

C) En blandning av båda beroende på sammanhang

 

10. Planerar du för din yrkesframtid?

a) Nej jag lever mest för stunden och försöker njuta i nuet, somliga tycker att jag har för dålig planering ex inför pensionen.

b) Ja jag har koll på läget och vad jag vill framöver. Jag sätter noggrant upp mål och delmål.

c) Både och, visst har jag viss planering men jag lever ofta här och nu

 

 

 

11. Om det är jobbigt omkring dig på ditt arbete hur brukar du reagera?

A)     jag tenderar att få ont i magen för att jag känner för mycket

B)      Jag tenderar att få ont i huvudet för att tankarna far runt i huvudet

C)     Inte på något speciellt sätt, det jag reagerar olika beroende i olika situationer

 

 

Flest A

Ja du styr defintitvt ditt jobbliv med ditt hjärta – på gott och ont. Du är bra på att lyssna på vad din kropp och själ behöver för att må bra. Du uppfattas ofta som positiv och social av din omgivning på jobbet och du tar ofta rent allmänt ”lätt på livet”. Du gör först och tänker sen. Nackdelen med detta är att det ofta blir fel både på det professionella och personliga planet. Stanna upp en stund inför viktiga beslut så du hinner ”landa” innan du bestämmer dig. Magkänslan har ofta rätt men ibland är det bra att komplettera med lite logik. Då du bryr dig mycket om människor i din närhet både när du jobbar och är ledig så tenderar du ibland att bli som en svamp när någon har problem. Låt vissa saker och ting rinna av dig annars finns risken att du bränner ut dig. Skaffa bollplank som kan hjälpa dig sortera bland alla dina känslor.

 

Flest B

Hjärnan och logiken styr för det mesta i ditt liv och så även när du arbetar. Du tänker först och gör sen. Det är ofta ordning och reda i ditt liv, vilket är precis som du önskar. Dina beslut kring jobb är alltid väl genomtänkta och du ångrar dig sällan. Du samlar in tillräckligt med fakta innan du sätter upp dina mål och stategier för hur du vill leva och verka. När du väl bestämt dig så kör du bara på. Att lyssna på sin inre röst tycker du låter orimligt och ”flummigt”. Risken är dock att livet blir lite tråkigt och förutsägbart både för dig själv och din omgivning. Kanske är du dålig på att se till dina egna behov och ännu sämre på att leva   och verka i stunden, här och nu då du ofta är upptagen med att planera för hur du vill arbeta i framtiden. Jobbet brukar blir roligare om det finns en balans mellan logik och känsla. Vad kan du göra för att tillåta dig själv att vara lite mindre seriös på ditt jobb någon gång ibland?

 

Flest C

Grattis du har lyckats med konststycket att ha en bra balans mellan hjärna och hjärta, det vill säga mellan förnuft och känsla. Du fastnar sällan i ett enda beteende, handlings eller tankesätt utan kan växla mellan det som passar bäst för stunden och det är rätt ovanligt i tider av stress och krav. Din nyckel är säkert att du är väldigt närvarande i ditt liv och att du accepterar dig själv med alla dina fel och brister och att du samtidigt är medveten om vilka dina styrkor är. Att du har hög självkänsla helt enkelt. Ge dig själv ett erkännande för att du hittat din egen väg och sätt att hantera ditt liv både på jobbet och i det privata livet. Säkert är du en förebild för många människor. Vad behöver du för att bibehålla denna jobbharmonin i ditt liv? Kom ihåg det så kommer ditt liv vara fyllt av glädje och meningsfullhet

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Frida

Kul test! :) Det blir i så fall jag och M som åker till Thailand, hans föräldrar ska dit och bjuder på en biljett, så det känns dumt att tacka nej! :) Hur mår du annars? Börjar jobba? Kramis

2010-11-17 @ 19:24:23
URL: http://fridabloggar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0